Please click your language flag. Bitte Sprachflagge klicken.

Enigma – Museum for post, tele og kommunikation

DK-2100 Kopenhagen, Denmark

Address Øster Allé 1

Floor area 6 000 m² / 64 583 ft²   Area for radios (if not the same) 6 000 m² / 64 583 ft²

Museum typ Exhibition
Radio and Kommunication in general
  • Typewriter, calculating and coding
  • Architecture
  • Electricity / Magnetism
  • Telephone / Telex
  • Computer / Informatic
  • Morse technology
  • Amateur Radio / Military & Industry Radio
  • Post

Opening times
Tuesday - Sunday: 10am - 5pm
Tirsdag - søndag: 10:00 - 17:00

Status from 06/2023
Free entry.

Tel.:+45-3341-0900  eMail:museum enigma.dk

Homepage www.enigma.dk

Our page for Enigma – Museum for post, tele og kommunikation in Kopenhagen, Denmark, is not yet administrated by a Radiomuseum.org member. Please write to us about your experience with this museum, for corrections of our data or sending photos by using the Contact Form to the Museum Finder.

Location / Directions
N55.699869° E12.574865°N55°41.99214' E12°34.49190'N55°41'59.5284" E12°34'29.5140"

ENIGMA est situé au milieu du magnifique quartier d'Østerbro à Copenhague, à 20 mètres de la station de métro Trianglen, avec Fælledparken comme arrière-cour, le confortable Brumleby comme voisin, et à quelques pas des lacs de Sortedams Dosseringen.

Location / Directions
(other)
ENIGMA is located in the middle of wonderful Østerbro in Copenhagen, 20 meters from Trianglen Metro Station, with Fælledparken as a backyard, the cozy Brumleby as a neighbor, and a quick walk from the lakes at Sortedams Dosseringen.

Wikipedia:
Enigma – Museum für Post, Fernmeldewesen und Nachrichtenübertragung ist das nationale Postmuseum Dänemarks. Es befasst sich mit Post- und Telekommunikationsgeschichte.

Vollständig fertiggestellt soll das Museum eine Ausstellungsfläche von etwa 6000 m² umfassen und dann das frühere Post & Tele Museum ersetzen.

Der Name des neuen Museums leitet sich von altgriechisch αἴνιγμα aínigma, deutsch ‚Rätsel‘ ab. Die Museumsdirektorin erläuterte hierzu: “„Wir werden der Ort sein, an dem wir durch Ausstellungen, Debatten, Unterricht, Konversation und Forschung dazu beitragen, dass wir alle die Rätsel lösen, die in all der Kommunikation liegen, in die wir als moderne Bürgerinnen und Bürger gehören.“

Darüber hinaus ist Enigma auch der Name eines der wichtigsten Exponate des Museums, nämlich einer Rotor-Schlüsselmaschine, die vor und im Zweiten Weltkrieg zur Verschlüsselung des Nachrichtenverkehrs des deutschen Militärs verwendet wurde. Konkret handelt es sich bei der im Museum ausgestellten Maschine (Bild) um eine besonders seltenes Modell, eine Enigma-M1, und zugleich um die älteste bekannte Marine-Enigma, aus dem Jahr 1934 stammend.

(other)

Wikipedia:
Enigma - Museum for Post, Tele og Kommunikation er et museum på Østerbro i København.  Museet er er en afløser for Post & Tele Museum i Indre By, der lukkede ved udgangen af 2015.
Postvæsenet, senere Postnord, drev posthuset indtil 2016, hvorefter bygningen overgik til brug for post- og kommunikationsmuseum.

Museets navn kommer af det græske ord enigma, der betyder gåde. Som museumsdirektør Jane Mylenberg Sandberg forklarede i april 2016: “Vi vil være stedet, hvor vi gennem udstillinger, debatter, undervisning, samtale og forskning bidrager til, at vi alle bliver bedre til at afkode de gåder, som ligger i al den kommunikation, vi som moderne borgere bliver del af. Om vi vil det eller ej.“

Enigma er imidlertid også navnet på en tysk kodemaskine, som museet har et af de ældst kendte eksemplarer af. Kodemaskinen, der er af M1-serien og med betegnelsen M522, blev produceret til den tyske Kriegsmarine i 1934. Hvor den blev brugt vides ikke. I begyndelsen af 1990'erne blev den imidlertid fisket op af vandet ved Flensborg Fjord, og i begyndelsen af 2001'erne overtog Post & Tele Museum den. Kodemaskinen er præget af krig og mange år i saltvand men er dog stadig genkendelig.

Enigma åbnede som egentligt museum efter færdiggjort ombygning 25. februar 2023. Der blev lagt ud med 4 udstillingsområder.
Kommunikation i krise handler om udviklingen indenfor kommunikationsteknologi, når der er kriser.
Idéer der forbinder os fortæller om kommunikation som sådan siden etableringen af det danske postvæsen i 1624 men giver også mulighed for at forsøge sig selv.
I Arkadeum kan publikum prøve arkademaskiner og konsolspil.
Og i Teleportalen kan børn lege og lære om kommunikation.

Radiomuseum.org presents here one of the many museum pages. We try to bring data for your direct information about all that is relevant. In the list (link above right) you find the complete listing of museums related to "Radio & Co." we have information of. Please help us to be complete and up to date by using the contact form above.

[dsp_museum_detail.cfm]

Data Compliance More Information