Please click your language flag. Bitte Sprachflagge klicken.

Ångfartyget Runn - Steam boat Runn

77730 Smedjebacken, Sweden (Dalarna)

Floor area unfortunately not known yet

Museum typ Exhibition
Navy / Watercraft
  • Steam engines/generators/pumps

Opening times

Status from 03/2019
We don't know the fees.

Tel.:+46-159-122 88  Tel.2:+46-79-079 25 40
eMail:info skargardsredarna.se

Homepage barkensangbatar.se

Our page for Ångfartyget Runn - Steam boat Runn in Smedjebacken, Sweden, is not yet administrated by a Radiomuseum.org member. Please write to us about your experience with this museum, for corrections of our data or sending photos by using the Contact Form to the Museum Finder.

Location / Directions
N60.138081° E15.416048°N60°8.28486' E15°24.96288'N60°8'17.0916" E15°24'57.7728"

Smedjebacken is a locality and the seat of Smedjebacken Municipality.

Location / Directions
(other)
Smedjebacken är en tätort i södra Dalarna och centralort i Smedjebackens kommun, Dalarnas län. Orten ligger vid sjön Norra Barken cirka 4 mil söder om Borlänge och är mest känd för sin järnindustri, genom Smedjebackens Walsverk

(other)

Wikipedia:
Ångfartyget Runn är ett svenskt ångdrivet passagerarfartyg med hemmahamn i Smedjebacken.

Ångfartyget Runn byggdes 1907 för trafik på sjön Runn, nära Falun. Förste ägare var Runns Ångbåtstrafik AB i Vika. Bolaget ägde även Vika ångsåg. År 1932 övertogs fartyget av det nybildade bolaget Runns nya ångbåtstrafik. Efter nästa övertagande gick fartyget med enbart persontrafik, till exempel kyrkfolk, nykterhetssamfund eller idrottsföreningar. Det kunde förekomma lustturer och månskensturer med dragspelsmusik som hördes långväga över vattnet och trafik till Folkets park som låg på Kvarnberget, tvärs över sjön Tisken.

År 1965 togs Runn ur trafik och blev privatägd lustbåt för en ägare från Djursholm och anpassades för användning i Stockholms skärgård. Fartyget bytte ägare i Stockholm 1979, men sjönk till 18 meters djup vid Kummelnäs varv 1980. Fartyget såldes och bärgades.

År 2002 köpte vänföreningen Å/F Runn i Smedjebacken fartyget. Hon har renoverats i omgångar i Smedjebacken, senast vintern 2014/15, då ångpannan renoverades.

Å/F Runn används sedan 2009 för passagerartrafik i sjön Barken och längre söderut längs Strömsholms kanal.

Å/F Runn

Byggnadsvarv: AB C.J. Wennbergs Mekaniska Verkstad Karlstad
Byggår: 1907
Längd: 18 m
Bredd: 3,5 m
Djupgående: 1,2 m
Bruttovikt: 23 t
Maskin: Kompound ca. 45 Hk
Eldyta: 15 m2
Passagerarantal: 31 st
Godkänd för fartområde: E
Ägare: Stiftelsen Barkens Ångbåtar
Registrering: SFB-7732

Radiomuseum.org presents here one of the many museum pages. We try to bring data for your direct information about all that is relevant. In the list (link above right) you find the complete listing of museums related to "Radio & Co." we have information of. Please help us to be complete and up to date by using the contact form above.

[dsp_museum_detail.cfm]

Data Compliance More Information