grundig: 495W ; (Spitzen-Super UKW)

ID: 256241
? grundig: 495W ; (Spitzen-Super UKW) 
09.Jun.11 03:54
101

Alexander Gerli (USA)
Articles: 43
Count of Thanks: 5
Alexander Gerli

Hello, Friends! I am having a servicve problem with my 495W -  Tubes test OK. Radio tunes, EM71 bright and indicates when stations are tuned in. However, NO audio from the speaker. The radio was working fine when put away six months ago in clean storage (our house).

I decided to use a VTVM to check the ac voltage output at the audio output transformer. Sure enough, with the volume up full, there is a small variable voltage indicating that there is some output. I clip-leaded a spare PM speaker from another similar-age radio to the transformer terminals, and there was nothing.

Can someone give me an idea just how much ac voltage I might expect at the audio out transformer?

I know the EL12 is good; just swapped it out of another working set.

I am puzzled about this. Hope someone can help me out.

Sandy AC1Y

To thank the Author because you find the post helpful or well done.

 2
Update copied from a different thread 
12.Jun.11 12:36
101 from 3286

Mark Hippenstiel (D)
Articles: 1250
Count of Thanks: 3
Mark Hippenstiel

Alexander Gerli wrote:


Hello, Friends!

I must apologise for my first post. After further investigation, I found that the EL12 end-roehre was not fully seated in its socket. I had removed it several times to substitute another EL12 and also to check the EL12 on my Taylor 45C tester. The tube tested fine. I removed the tube once again so that I could check the wiring around the output transformer. All appeared fine once again. When I replaced the tube this last time, I made sure it was pushed down well, and it seemed much tighter than before. That's when I realised what had probably happened.

I clip-leaded a spare speaker to the trafo terminals and turned the radio on once again. Sure enough, it came to life just perfectly!

In ten years of working on these great old radios I've never had this happen before. I certainly am going to make SURE about seating T-funk-based tubes from here on!

Sandy Gerli, AC1Y


 

To thank the Author because you find the post helpful or well done.

 3
grundig: 495W ; (Spitzen-Super UKW) 
01.Jun.23 20:07
2753 from 3286

Rudolf Bengesser (A)
Editor
Articles: 101
Rudolf Bengesser

Hallo, Freunde! Da nicht alle Leser der englischen Sprache mächtig sein dürften, hier die Übersetzung ins Deutsche: Ich habe ein Serviceproblem mit meinem 495W - Röhren testen OK. Radio stellt sich ein, EM71 hell und zeigt an, wenn Sender eingestellt sind. Allerdings kommt KEIN Ton aus dem Lautsprecher. Das Radio funktionierte einwandfrei, als es vor sechs Monaten in einem sauberen Raum (unserem Haus) gelagert wurde.

Ich beschloss, mit einem VTVM die Wechselspannung am Audioausgangstransformator zu prüfen. Und tatsächlich, bei voll aufgedrehter Lautstärke gibt es eine kleine variable Spannung, die anzeigt, dass ein gewisser Ausgang vorhanden ist. Ich habe einen Ersatz-PM-Lautsprecher aus einem anderen Radio ähnlichen Alters an die Trafoanschlüsse angeschlossen, und es war nichts zu hören.

Translated with DeepL

To thank the Author because you find the post helpful or well done.

 4
Update copied from a different thread 
01.Jun.23 20:13
2757 from 3286

Rudolf Bengesser (A)
Editor
Articles: 101
Count of Thanks: 1
Rudolf Bengesser

Hallo, Freunde! (Übersetzung)

Ich muss mich für meinen ersten Beitrag entschuldigen. Nach weiteren Untersuchungen habe ich festgestellt, dass die EL12-Endröhre nicht vollständig in ihrer Fassung saß. Ich hatte sie mehrmals herausgenommen, um eine andere EL12 zu ersetzen und auch um die EL12 auf meinem Taylor 45C Tester zu überprüfen. Die Röhre wurde einwandfrei getestet. Ich nahm die Röhre erneut heraus, um die Verkabelung um den Ausgangstransformator herum zu überprüfen. Auch hier schien alles in Ordnung zu sein. Als ich die Röhre das letzte Mal austauschte, vergewisserte ich mich, dass sie gut eingedrückt war, und sie schien viel fester zu sitzen als zuvor. Da wurde mir klar, was wahrscheinlich passiert war.

Ich schloss einen Ersatzlautsprecher an die Trafoanschlüsse an und schaltete das Radio wieder ein. Und tatsächlich, es erwachte zum Leben - perfekt!

In den zehn Jahren, in denen ich an diesen tollen alten Radios arbeite, ist mir das noch nie passiert. Von nun an werde ich auf jeden Fall sichergehen, dass ich T-Funk (Telefunken?)-Röhren einsetze! 

(Hier dürfte wohl gemeint sein, die Röhren fest in den Sockel einzusetzen.)

Sandy Gerli, AC1Y

Translated with DeepL

To thank the Author because you find the post helpful or well done.